ژن‌های مشابهی وزن هنگام تولد و سلامت فرد در مراحل بعدی زندگی را تحت تأثیر قرار می‌دهند

3 اکتبر 2016- وزن غیر طبیعی درهنگام تولد اغلب توسط عوامل ژنتیکی تعیین می شود. همین عوامل ژنتیکی همچنین خطر ابتلا به دیابت نوع و بیماریهای قلبی عروقی را در مراحل بعدی زندگی افزایش می دهند. این مشاهدات ممکن است راههای جدیدی را برای پیشگیری و درمان اینگونه بیماریها بگشاید، نتایج این تحقیقات بین المللی و گسترده درمجله‌ی Natureمنتشر شد.

 در این تحقیق تفاوت‌های ژنتیکی در ژنوم تقریباً 154 هزار نفر آنالیز شد. محققان کنسرسیوم ژنتیک مراحل اولیه ی رشد(EGG) از 17 کشور در این پژوهش شرکت داشتند. محققان دانشگاه شرقی فنلاند و محققان موسسه ی بیومدیسین که در مطالعه ی فعالیت فیزیکی و تغذیه در کودکان (PANIC) شرکت داشتند که در آن تقریباً 450 کودک از ناحیه ‌ی Kuopioشرکت داشتند، نیز در این تحقیق حضور داشتند.

محققان با ایجاد ارتباطی بین پروفایل‌های ژنتیکی افراد شرکت کننده در این تحقیق با اطلاعات وزن زمان تولدشان توانستند 60 ناحیه را در ژنوم این افراد شناسایی کنند که بطور واضحی موجب بروز تفاوت  در وزن افراد در زمان  تولد می‌شوند، بسیاری از این نواحی همان نواحی ژنومی هستند که پیش از این ارتباط آنها با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماریهای قلبی عروقی مشخص شده بود.

 نتایج این تحقیقات نشان داد که بخش قابل توجهی- حداقل یک ششم - از تفاوتهای وزن تولد توسط این تفاوت‌های ژنتیکی بین کودکان توضیح داده می‌شود. این تنوع ژنتیکی 7 تا 8 برابر بیش از تنوعی است که توسط عوامل زیست محیطی شناخته شده‌ی موثر بر وزن زمان تولد مانند سیگار کشیدن مادر در حین بارداری یا نمایه‌ی توده‌ی بدنی مادر قبل از بارداری، توضیح داده می‌شود.

تحققیات پیشین نشان داده است که خطر ابتلا به دیابت در نوزادانی با وزن تولد بسیار کمتر یا بسیار  بالاتر از وزن نرمال، بطورقابل توجهی در مراحل بعدی زندگی افزایش می یابد. محققان تصور می کنند که این ارتباط منعکس کننده‌ی تأثیر طولانی مدت محیط زیست تغذیه ی جنین در رحم است، به عبارت دیگر حوادثی که در اوایل زندگی فرد رقم می‌خورد بدن فرد را بیشتر مستعد ابتلا به بیماری در مراحل بعدی زندگی می‌کند.

این مطالعه نشان داد ژنهایی که در تنظیم وزن زمان تولد و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماریهای قلبی عروقی نقش دارند، تا حدی در یک منطقه‌ی ژنتیکی مشابه واقع شده‌اند.

 بسیاری از این همپوشانی ها شامل مشخصات ژنتیکی کودک است اما ژنهای مادر نیز نقش مهمی در تعیین وزن زمان تولد نوزاد بازی می‌کنند. احتمالاً این تأثیرات از طریق راه هایی که ژنهای مادر بر محیط زیست کودک در دوران بارداری تاثیر می گذارند، صورت می‌گیرد.

پرفسور Lakkaمدیر مطالعه‌ی فعالیت فیزیکی و تغذیه‌ی کودکان می‌گوید: یافته‌های ما نشان می‌دهد که فاکتورهای ژنتیکی نقش مهمی در توضیح  وزن غیر طبیعی تولد دارند و با افزایش خطر ابتلا به دیابت در مراحل بعدی زندگی در ارتباطند. این موضوع اهمیت داشتن عادات صحیح شیوه‌ی زندگی برای کودکانی که دارای وزن زمان تولد غیر طبیعی هستند را پررنگ تر می‌کند.

 مداخلات شیوه‌ی زندگی در دوران بارداری در کلینک‌های زایمان و مراقبت های بهداشتی در مدارس برای پیشگیری از ابتلا به بیماریهای مزمن ضروری می باشند.

 منبع:www.sciencedaily.com/releases/2016/10/161003102046.htm